Karakteralkotás

🕔 Olvasási idő:  3 perc

Ha egy jó novella, regény egy nehéz hátizsák, kell valaki, aki ezt cipelni tudja. Az esetek erős többségében ez az ember pedig egy jó karakter.

Még mielőtt mélyebbre ásnánk a témában, fontosnak tartom leszögezni, hogy a tanácsok nem feltétlenül csak a főszereplőre vonatkoznak. Egy jól felépített mellékszereplő is sokat számít a regényekben. Legyen ő ellenség, társ, vagy akár csak egy barát.

Gondolkodási fázis


Mielőtt papíron megjelenne, fontos legalább az alapokat tudnunk róla. A fő pontok, melyekre később építeni lehet:

  • kinézet
  • személyiség
  • szokások
  • célok

Ezek a pontok nem azt jelentik, hogy az olvasónak mit kell mutatnunk. Hanem hogy számunkra az írási folyamatot hogyan tudjuk egyszerűsíteni, hogyan tudunk egyszerűbben a karakter bőrébe bújni. Pontosan azért, hogy ez hitelesen megtörténjen, egyes pontokban jó, hogyha hasonlít ránk.

Tökéletes példa erre Charles Bukowski és a regényeiben megjelenő szereplők. Van regény, melyben ő a főszereplő, azonban akad olyan is, melyben csak egyes elemeket emel át. Ilyen az alkoholizmus, a lovakra fogadás, vagy a “szeretete” a nők iránt. Ha esetleg az alaptörténet mégis mást kívánna, kutatómunkával természetesen lehet mindezen segíteni.

Ha mégis problémánk akadna egy személy megfogásával, azzal, hogy honnan is kellene elkezdeni, remek kérdőívekre lehet online rátalálni, ahol akár több száz kérdéssel is találkozhatunk. Ezeket átnézve ki tudjuk választani azokat, amik szükségesek az adott alkotáshoz, és máris adott egy vázat az egész alkotási folyamatnak.

Az első benyomás


Ez a pont főleg a főszereplőkre vonatkozik. Végső soron ő a mi társunk a történet közben.

Az olvasó pontosan annyit lát, amennyit mutatunk neki, ezért is fontos, hogy szereplőnk hogy jelenik meg először. Az első benyomás. Amely, remélhetőleg, a legjobban megmarad az olvasóban.
Nem szabad túl sok információt adni, de mégis valami jellegzeteset. Szépen fokozatosan a fontos dolgoktól haladva kell bemutatnunk, mégsem túl konkrétan.
Ha egy tömegről írunk, és az első jelenetben rengeteg ember beszélget, veszélyes, mert lehet hogy az olvasó nem fog rá emlékezni, vagy esetleg nem lesz egyértelmű, kire is esik a nagyobb hangsúly. Persze ezt később lehet építeni és korrigálni, azonban miért kelljen utólag mély nyomot hagyni az olvasóban, hogyha ezt már elsőre is megtehetjük?

Személy szerint én mindig kicsit távolabbról nézve kezdem a főszereplő bemutatását. Így ahogy “haladunk közelebb”, egyre több és több tulajdonsággal ismerkedik meg az olvasó.

Más emberekkel


Akkor lehet a legjobban megismerni egy embert, ha figyeljük, hogyan is viselkedik más emberekkel. Ez a karakterünk felépítésében és életre keltésével sincs másképp.
Tegyük fel, arrogáns a főszereplő, ki tudja, milyen okból kifolyólag. Csak ő egy arrogáns karakter. Nem ajánlott leírni, hogy XY nem bánt jól az emberekkel, nem viselkedett kedvesen velük.

Ahogy rengeteg nagy író is mondja:

Az íratlan szabályok egyik legfontosabbja. Sokkal kifejezőbb, sokkal természetesebb, ha nem konkrét kijelentéseket teszünk, hanem megmutatjuk, leírjuk.
Tökéletes példa a tipikus tiniregényekben az „ellensége” a kedves új diáknak. A lány, vagy esetenként lányok, akik mindenféle indok nélkül szekálják és gyűlölik. Egy odaszólás a folyosón, egy esetleges megviccelés. Egy jelenet és máris tudja az olvasó, ki az ellenség.

A legjobban természetesen párbeszédek alapján lehet ezt megtenni. Azonban ott is vigyázni kell, hiszen mint egy filmben tudna, szereplőnk nem képes kiabálni, különböző arckifejezéseket mutatni a kamerának, és ezeket igazán nehéz élethűen átadni az olvasóknak.

Fejlődés


A legtöbb regényben valamilyen konfliktus elé állítva halad végig a megtervezett útvonalon a főszereplő. Ez azt is jelenti, vagyis pontosabban azt kellene jelentenie, hogy valamilyen hatással vannak a szereplőre a cselekmények.
Nem feltétlenül csak olyan egyszerű dologra kell gondolni, hogy szakít vele a barátja ő pedig két napon át sír egy szobában, majd ridegen viselkedik az összes útjába kerülő fiúval.

Csak hogy egy eszméletlenül egyszerű példát hozzak, gondoljuk arra, Christian Grey A szürke ötven árnyalata első megjelenésétől a harmadik regény végére mennyi változáson megy át. A szadista irányításmániás egy türelmes apukává fejlődött. Hatott rá, igazából minden egyes elem, ami vele és Anával történt a regény oldalain keresztül. Kezdve az első konfliktustól, a baleseteken át, a merényleteken keresztül. És persze a terhesség, a gyermekvállalás.

Ha maradunk a romantikus regények világában, a tipikus “rosszfiú” szerepébe bújtatott karakterek, akik az elején még távolságtartók, megközelíthetetlenek, általában feloldódnak a regény végére, és megmutatják a fal mögötti énüket.

Vagy mondjuk, ha nem feltétlenül regényben gondolkodunk, az Így neveld a sárkányodat filmsorozatban főszereplőnk egy esetleg kisfiúból Fogatlan miatt egy talpraesett viking lesz, s habár sosem lesz a szó szoros értelmében vett nagydarab, izmos, hosszú szakállú viking, egyes dolgokban tökéletesen kifejlesztette értékeit.

Alapvetően nem feltétlenül kell mindent papírra vetnünk, azonban hogyha hosszabb hangvételű dolgot írunk, mindig érdemes jegyzetelni magunknak, hogyha majd esetleg túl sok információ lesz, elveszünk az emberek rengetegében, legyen hova visszanyúlnunk.
A mostani regényemmel kapcsolatban én kis kártyákra írok minden egyes szereplőt. Az egyik oldalra mehetnek az általános tudnivalók, a hátlapra pedig a fontos események, melyek hozzá kapcsolódnak.

A karakterépítés nem könnyű.

Azonban ha már az elejétől összeszedett és gondosan megtervezett a folyamat, a jövőben sokkal egyszerűbb lesz.

Hasonló bejegyzések

Szólj hozzá!

miszi-inverted-colors2

Havi Miszi

Ha tetszik ez az egész, amit csinálunk, jó hírünk van: tudsz kérni "Havi Miszi"-t, így pedig egyenesen az e-mail fiókodra érkeznek majd havonta a legjobb dolgaink! Mit szólsz?

Legyél Te is Miszis!

Toborzóink nagy valószínűséggel jelenleg is jelentkezéseket olvasgatnak - a Tiéd is nagyon szívesen fogadjuk, ugyanis nemrég tagfelvételt hirdettünk! Keressük az új Misziseket.

A Miszi Online egy online művészettel, kultúrával, kifejezetten irodalommal foglalkozó magazin.

Központi e-mail cím: info@miszi-online.hu

Az oldalon található irodalmi alkotások a Miszi Online szerzőinek saját szellemi termékei (ellenkező jelzés ellenében), azokat szerzői jog védi.